مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

روش های طب سنتی برای درمان خشکی لب

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۱ ب.ظ

یکی از مشکلات رایجی که بعضی افراد از آن رنج می برند ، خشکی لب است .  این مشکل بیشتر در پاییز و زمستان رخ می دهد و همچنین خانوم ها به دلیل مصرف مواد آرایشی بیشتر به این مشکل دچار می شوند . بیشتر کسانی که با این مشکل مواجه هستند ، نمی توانند این خشکی را درمان کنند و یا اینکه زیاد به این قضیه اهمیت نمی دهند و اساسا خشکی لب را موضوعی خطرناک نمی پندارند . در صورتی که لب ها اولین ورودی برای دستگاه گوارش هستند و بوجود آمدن کوچک ترین مشکلی باعث بروز بیماری های گوارشی جدی تر می شود . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی چند روش برای درمان خشکی لب در طب سنتی می پردازیم .



درمان خشکی لب در طب سنتی



مهم ترین علل خشکی لب

+ لیس زدن لب ها

+ استفاده از مواد آرایشی

+ کمبود رطوبت

+ برخی از بیماری های

+ استفاده از برخی دارو ها

+ سیگار کشیدن

+ نفس کشیدن از دهان

+ عدم مصرف کافی پروتئین و ویتامین ب


گلبرگ های گل سرخ

درمان خشکی لب در طب سنتی



استفاده از گلبرگ های گل سرخ

یکی از بهترین روش ها برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از گلبرگ های گل سرخ می باشد . برای اولین بار حکیم ابوعلی سینا از این روش برای کسانی که بعد از سفر از کویر دچار خشکی لب می شدند استفاده کرده است . گلبرگ های گل سرخ حاوی اسید گالیک می باشند که می تواند به جذب رطوبت توسط لب ها کمک کتد . برای استفاده از گلبرگ های گل سرخ ابتدا باید آنها را داخل آب بریزید و سپس ان را با شیر و گلیسیرن مخلوط کنید . شب ها قبل از اینکه بخوابید از این مخلوط برای درمان خشکی لب ها استفاده کنید .

استفاده از روغن حیوانی

استفاده از روغن های حیوانی در میان عشایر بسیار مرسوم است و دکتر عبدالله احمدیه نیز در کتاب معروف خود رازیانه به اهمیت این روغن ها در درمان ترک و خشکی لب اشاره می کند . برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، می توانید از روغن هایی همچون روغن کرچک استفاده کنید . این روغن ها به خاطر خاصیت روغنی و چربی که دارند باعث می شوند تا لب های شما مرطوب شود و روزنه های ان را با ملکول ها چربی پر کنند . برای اینکه اثر این روغن های حیوانی دو چندان شود ، بهتر است که آن را با موم عسل مخلوط کنید و بعد از حرارات دادن بر روی لب های خود استفاده کنید .

نوشیدن آب

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم ، یکی از مهم ترین عللی که لب های افراد به خشکی و ترک دچار می شود ، کمبود رطوبت است . این گونه افراد معمولا در مکان های گرم و خشک زندگی می کنند و به اندازه کافی از آب استفاده نمی کنند . شما بهتر است قبل از امتحان کردن هر نوع داروی گیاهی یا نسخه های درمانی ، از آب استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته لب ها شما بازگردد . پس در اولین قدم بهتر است که مصرف روزانه آب آشامیدنی خود را بیشتر کنید .

استفاده از ماسک گوجه و خیار

یکی از قدیمی ترین روش های درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از گوجه و خیار می باشد . اگر دوباره به قسمت علل بروز خشکی لب نگاهی بیندازید ، می توانید ببینید که یکی از آنها عدم مصرف مواد حاوی ویتامین ب می باشد . پس برای اینکه بتوانیم خشکی لب و ترک ها آن را از بین ببریم ، می توانیم از موادی که حاوی ویتامین ب هستند استفاده کنیم . خیار و گوجه در دسترس ترین موادی هستند که دارای مقادیر زیادی ویتامین ب می باشند . با این حال شما می توانید از مواد دیگری همچون : مرکبات ، زردآلو ، انگور ، جگر ، تخم مرغ و … استفاده کنید .


روغن نارگیل


استفاده از روغن نارگیل

شما می توانید از بسیاری از روغن های گیاهی برای درمان خشکی لب استفاده کنید . اگر شما در مناطق سرد و خشک مانند شاهرود یا ارومیه زندگی می کنید ، بهتر است از روغن نارگیل استفاده کنید تا در سریع ترین مدت بتوانید ترک ها و خشکی لب خود را درمان کنید . استفاده از این دارو برای خشکی لب ناشی از سرما بسیار توصیه شده می باشد . برای همین است که در گشته یکی از موادی که زیاد به مناطق غربی کشور تجارت می شده ، روغن نارگیل بوده است .


استفاده از زالو

خیلی وقت ها است که نه خشکی هوا باعث خشکی لب شده است نه عدم نوشیدن مایعات کافی . در این مواقع معمولا باکتری هایی موجود در لب ها باعث بروز این مشکل می شوند . این باکتری ها با مکیدن مایع موجود در لب باعث بروز خشکی می شوند . شما می توانید با قرار دادن زالو بر روی لب های خود از شر این باکتری ها خلاص شوید . بهتر است که این کار را حتما تحت نظر یکی از متخصصین طب سنتی انجام دهید تا دچار مشکلاتی دیگری نشوید .


عسل و وازلین



استفاده از عسل و وازلین

یکی دیگر از رایج ترین روش ها برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از ترکیب عسل و وازلین می باشد . همان طور که می دانید عسل هم خاصیت ضد باکتریایی دارد ، و هم می تواند نفوذ پذیری را افزایش بدهد . وازلین هم از دیرباز برای مرطوب کردن اندام های زبر به کار گرفته می شده است . پس برای این کار ابتدا عسل را به آرامی بر روی لب های خود بمالید و بعد از آن چند قطره وازلین حرارت داده شده را روی آن قرار دهید . بعد از اینکه 10 تا 15 دقیقه این مخلوط بر روی لب شما قرار داشت ، به آرامی آن را با دستمال خشک کنید .



منبع : https://asanteb.com/

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۱ ب.ظ
  • leila992

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی