مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

علائم و روش های درمان تب اسکارلت

پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۱۶ ب.ظ


تب اسکارلت که به عنوان اسکارلاتین نیز شناخته می‌شود، نوعی عفونت بوده و در افرادی که دچار گلو درد می‌شوند، پیشرفت خواهد کرد. این مشکل معمولا با یک بثورات قرمز رنگ بر روی بدن شروع شده و با تب و گلو درد همراه است. جالب است بدانید همان باکتری که سبب گلو درد می‌شود، تب اسکارلت را به وجود می‌آورد.

تب اسکارلت و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی نت سلامت؛ تب اسکارلت معمولا کودکان 5 تا 15 ساله را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این بیماری جدی بوده و اغلب در دوران کودکی رخ خواهد داد اما امروزه به ندرت اتفاق می‌اُفتد. آنتی بیوتیک شدت علائم و شیوع بیماری را کاهش می‌دهد اما محققان علت آن را نمی‌دانند زیرا آنتی بیوتیک تنها علائم تب اسکارلت را کاهش داده و گلو درد همچنان باقی خواهد ماند.


تب اسکارلت



بثورات

بثورات شایع‌ترین علامت تب اسکارلت در بزرگسالان و کودکان است. این وضعیت معمولا از سینه و شکم شروع شده و سپس به بقیه بدن گسترش می‌یابد. چروک پوست در اطراف زیر بغل، آرنج و زانو نیز می‌تواند این قرمزی را عمیق‌تر کند. بثورات معمولا بین 2 تا 7 روز طول کشیده و پس از آن پوست‌ریزی صورت می‌گیرد.

سایر علائم رایج تب اسکارلت به شرح ذیل می‌باشند:

ایجاد خطوط قرمز یا رگه‌ها در اطراف زیر بغل، آرنج و زانو

بروز زبان توت فرنگی یا زبان سفید به همراه نقاط قرمز رنگ

گلو درد

تب بالای 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد)

لرز

سردرد

تورم لوزه‌ها

حالت تهوع و استفراغ

غدد درون‌ریز در پشت گردن

کمرنگ شدن پوست اطراف لب

علت تب اسکارلت

تب اسکارلت توسط باکتری‌های استرپتوکوک گروه  A ایجاد شده که می‌توانند در دهان و بینی افراد زندگی کنند. این باکتری‌ها در حقیقت نوعی سم تولید کرده که باعث بروز خارش و ایجاد قرمزی در بدن می‌شوند.

آیا تب اسکارلت مسری است؟

عفونت ممکن است از طریق تماس با قطرات عطسه یا سرفه فرد به وجود آید. این بدان معنا است که اگر اثر قطرات فرد مبتلا به موجب عطسه یا سرفه بر روی چیزی مانده باشد و کودک آن را لمس کرده و سپس به دهان، بینی یا چشم خود دست بزند، به تب اسکارلت مبتلا خواهد شد. این نوع از تب همچنین ممکن است از طریق تماس با پوست منتقل شود.

تب اسکارلت همچنین می‌تواند از گلودرد شروع شده و از طریق مایعات از دهان و بینی عبور کند. هنگامی که یک فرد مبتلا به تب اسکارلت سرفه یا عطسه می‌کند، باکتری ها در قطرات آب از هوا عبور می‌کنند و فرد دیگری می‌تواند آن را با استنشاق این قطرات و یا لمس کردن چیزی مانند دستگیره درب و سپس لمس بینی و دهان دریافت کند. استفاده از حوله‌ها، لباس‌ها یا کتانی یک فرد آلوده نیز خطر را افزایش خواهد داد.

احتمال انتقال بیماری حتی پس از بهبود علائم

یک فرد مبتلا به تب اسکارلت که درمان نشده باشد، حتی پس از نابودی علائم نیز می‌تواند بیماری را انتقال دهد. به طور معمول، عفونت ممکن است از طریق دست زدن یا مصرف مواد غذایی آلوده به ویژه شیر نیز، رخ دهد. باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در میان افراد توسعه یابند، این امکان به ویژه در مدرسه، خانه یا محل کار، گسترش خواهد یافت.

عوامل خطر تب اسکارلت

همانطور که گفته شد این نوع تب معمولا کودکان بین 5 تا 15 ساله را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. افراد همچنین ممکن است از تماس با کسانی که آلوده شده‌اند تب اسکارلت را دریافت کنند.


تب اسکارلت


عوارض جانبی مرتبط با تب اسکارلت

در بیشتر موارد، بثورات و سایر علائم تب اسکارلت در عرض دو هفته از بین می‌روند. با این وجود، اگر به حال خود رها شده و درمان نشود می‌تواند عوارض جدی برای فرد ایجاد کند. این علائم شامل موارد زیر خواهد بود:

تب روماتیسمی

بیماری کلیوی

عفونت گوش

عفونت‌های پوستی

آبسه گلو

ذات الریه

آرتریت

اگر این علائم با داروهای مناسب درمان شوند، معمولا می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

تشخیص تب اسکارلت

همراهان مجله پزشکی نت سلامت؛ برای بررسی علائم این تب، پزشک باید بر روی فرد معاینه فیزیکی انجام داده و وضعیت زبان، گلو و لوزه‌های وی را بررسی نماید. آن‌ها همچنین به گره‌های لنفی بزرگ نگاه کرده و ظاهر و بافت راش را بررسی می‌کنند.

اگر پزشک مظنون به تب اسکارلت در فرد باشد، نمونه‌ای از سلول‌های پشت گلو وی را برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری کرده و به آزمایشگاه می‌فرستد تا وضعیت بیمار مشخص شود.

درمان تب اسکارلت

معمولا تب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌ها را می‌کشند، در حقیقت آن‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند را از بین ببرند. افراد مبتلا باید دوره درمان خود را به طور کامل تحت نظر پزشک طی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین (Bayer) یا ایبوپروفن (Advil، Motrin) برای کنترل تب خود استفاده کنند.

تلاش برای کاهش درد گلو

پزشک همچنین ممکن است چندین دارو را برای کمک به کاهش درد گلو کودک تجویز کند. سایر عوامل شامل خوردن یخ‌ها، بستنی یا سوپ گرم می‌باشد. گرده افشانی با آب نمک و استفاده از یک مرطوب کننده هوا سرد نیز می تواند شدت و درد گلو را کاهش دهد. همچنین کودک باید مقدار زیادی آب بخورد تا از کمبود آب در بدن وی جلوگیری شود.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر هیچ واکسنی برای تب اسکارلت وجود ندارد، اگرچه بسیاری از واکسن‌های بالقوه در حال توسعه بالینی هستند.

جلوگیری از تب اسکارلت

تمرین بهداشت بهترین راه برای جلوگیری از این تب است. در زیر به برخی از نکات پیشگیرانه اشاره شده است:

دست‌های خود را قبل از غذا و بعد از استفاده از دستشویی بشویید.

هنگام عطسه یا سرفه جلو دهان و بینی خود را بگیرید.

وسایل شخصی خود را با دوستانتان به اشتراک نگذارید.

چگونگی مدیریت علائم

تب اسکارلت باید با آنتی بیوتیک درمان شود. با این حال، مواردی وجود دارند که می‌توانید با رعایت و انجام آن‌ها به تسکین علائم و ناراحتی‌های ناشی از این نوع تب کمک کنید. در زیر برخی از این راهکارها آورده شده است:


تب اسکارلت


از نوشیدنی، چای‌ یا سوپ‌های گرم برای تسکین گلو خود مصرف کنید.

اگر خوردن غذا برایتان دردناک است، از غذاهای نرم و یا مایعات استفاده کنید.

از استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن برای کاهش درد گلو خود استفاده نمایید.

برای از بین بردن خارش می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب یا سایر داروها بهره ببرید.

مصرف آب را از یاد نبرید.

از تحریک ‌کننده‌ها در هوا مانند دود دوری کنید.

آب نمک را برای تسکین گلو درد خود امتحان کنید.

در معرض رطوبت هوا برای جلوگیری از تحریک گلو از هوای خشک قرار بگیرید.


منبع: نت سلامت

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۱۶ ب.ظ
  • leila992

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی