مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

آشنای با درد های شکمی که باید جدی بگیریم

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۴:۵۶ ب.ظ

یکی از ساده ترین درد هایی که همه ما آن را تجربه کرده ولی جدی نگرفتیم، درد های شکمی است. هرکسی در طول زندگی خود یکبار به دل درد مبتلا شده که معمولا آن را با دارو های خانگی مانند چای نبات درمان کرده است. اما نادیده گرفتن این درد ها در بلند مدت می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری شود. برای اینکه بدانیم کدام یک از درد های شکم را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد باید کمی اطلاعات پزشکی داشت. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با مهم ترین درد های شکمی آشنا کنیم.


درد های شکمی


آپاندیسیت

یکی از مهم ترین درد های شکمی که باید جدی گرفته شود، مشکلات آپاندیسی هستند. این غده که در بدن همه افراد وجود دارد در موارد خاصی ملتهب شده و درد های شدیدی را ایجاد می کند. دانشمندان تاکنون هیچ کاربرد خاصی برای این اندام پیدا نکرده اند و به همین دلیل است که افرادی که چنین درد هایی دارند به راحتی آپاندیس خود را در می آورند. این درد ها معمولا با تب و التهابات کبد همراه هستند. درد های آپاندیسی یه حدی شدید هستند که شما به محض ابتلا به انها متوجه می شوید. اما تشخیص این مشکل در کودکان کمی سخت تر است. اگر درد شکم کودک بیش از چهار ساعت طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه و از خود‌درمانی‌های رایج در منزل مثل دادن مسکن خودداری کرد.

درد های قاعدگی

درد های قاعدگی اکثرا در داخل لگن رخ می دهند که خانوم ها به راحتی آنها را تشخیص می دهند. بعضی از اوقات ممکن است که به دلیل پیچ خوردن تخمدان ها این درد ها با درد های ناحیه شکم اشتباه گرفته شوند که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد. این پیچ خوردگی تخمدان ها می تواند باعث شود تا کیست های تخمدانی به راحتی پاره شده و خون ریزی های داخلی شدید را ایجاد کند. همین موضوع کافی است تا شما بعد از مشاهده درد های عجیب در ناحیه تخمک ها به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

التهابات کیسه صفرا

یکی از خطرناک ترین درد های شکمی، التهابات کیسه صفرا است چرا که این مشکل می تواند حتی منجر به مرگ افراد نیز شود. این التهابات در داخل کیسه صفرا معمولا به دلیل عفونت اتفاق می افتد. عفونت باعث می شود تا نا جداره های کیسه صفرا پاره شده و محتویات آن داخل بدن پخش شود که می تواند منجر به درد شود. در بیش از 95 درصد موارد این عفونت ها به دلیل سنگ صفرا رخ می دهند و در موارد نادری نیز ویروس ها یا باکتری ها عامل عفونت هستند. التهاب کیسه صفرا معمولا در افراد بالای ۴۰ سال، خانم‌ها، افراد چاق و آنهایی که سابقه خانوادگی دارند، شایع‌تر است.


درد های شکمی

دردهای پانکراس یا پانکراتیت

این بیماری ها معمولا خود را به صورت درد های موضعی در نواحی فوقانی شکم نشان می دهند که در بعضی از موارد می توانند بسیار شدید باشند. این بیماری ها باید به سرعت تشخیص داده شود چرا که می توانند مشکلات جدی تری را ایجاد کنند. در بیشتر افراد این درد ها با خوردن غذا ها، مخصوصا غذاهای ترش افزایش پیدا می کند. این مشکلات با بیماری‌های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا، مصرف بعضی داروها و وجود برخی عفونت‌ها ایجاد و تشدید می‌شوند.

زخم شدن اثنی عشر

معمولا بیماری های داخلی که با زخم شروع می شوند، معمولا در اندام های شکمی رخ می دهند. شایع‌ترین علامت زخم اثنی‌عشر در قسمت فوقانی شکم و پایین جناق سینه است معمولا دردی که زخم اثنی عشر ایجاد می کند با گرسنگی افزایش پیدا می کند و به مخض این که شما غذا مصرف کنید، درد ها تسکین پیدا می کنند. یکی از مشخصه‌های درد زخم اثنی‌عشر، دوره‌ای یا فصلی بودن آن است. این بدان معنی است که شاید این درد ها در طول یک هفته رخ بدهند و سپس برای یک ماه از بین بروند.


منبع: آسان دنت

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۴:۵۶ ب.ظ
  • leila992

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی