مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله پزشکی

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

رابطه سردرد های مزمن با استرس

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۳ ب.ظ

عضی از مردم به سردرد های مزمن شدید دچارند.سردرد های مزمن انواع بسیاری دارد، دو مورد از شایع ترین آنها را که میگرن و سردرد تنشی هستند در این مطلب از  دکتر طب به شما معرفی می کنیم.

نوع تنشی بر اثر انقباض دائم ماهیچه های گردن و سر که واکنشی معمولی در برابر استرس است، ایجاد می شود و دردی است خفیف و دائمی، گویی نواری به طور محکم دور سر بسته شده باشد.بیشتر سردردها از نوع تنشی است.


سردرد های مزمن



این گونه سردرد ها  هر چند وقت یک بار اتفاق می افتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله بروز این سردرد ها کمتر می‌شود. معمولا سردردهای تنشی چیز خطرناکی نیستند. اما می‌توانند دردناک باشند و  در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند.

سردرد تنشی مزمن معمولاً هفته ای دوبار  یا بیشتر پیش میاید و هر بار ممکن است ساعتها، روزها یا هفته ها ادامه یابد

سردرد میگرنی براثر اتساع رگهای محصور کننده مغز ایجاد می شود. درد اغلب شدید است و از یک طرف سر، در نزدیکی شقیقه شروع می شود و ساعتها یا در بعضی موارد، روزها ادامه می یابد.


 یکی از انواع سردرد های میگرنی با پیش درآمدهایی که از شروع سردرد خبر می دهند، همراه است. این پیش درآمدها معمولاً شامل پدیده هایی حسی است، مانند دیدن خطوط یا برق در گستره ی دید. احساس سرگیجه، تهوع و استفراغ نیز ممکن است به دنبال آن بیاید.

میگرن مزمن با علایم ناتوان کننده ی دوره ای، تقریباً ماهی یک بار، مشخص می شود اکثر بزرگسالان و کودکان، دست کم هر از چند گاهی، دچار سردرد می شوند و سردردهای نوع تنشی بیشتر شایع است

 میزان شیوع میگرن در فرهنگ های گوناگون متفاوت است، ولی به طور کلی در حدود ۱۰٪ است و در زنان بسیار شایع تر از مردان است و از کودکی تا میانسالی، میزان شیوع با بالا رفتن سن، افزایش و از آن پس، کاهش می یابد.

بسیاری از کودکان، در دوران پیش دبستانی به نخستین سردرد خود دچار می شوند سردرد های مزمن حتی در پسران و دختران ۶ ساله هم مشاهده شده است.کودکان با نقاشی هایی که می کشند و میزان خط خطی بودن و رنگ هایی که استفاده می کنند احساس خود را از سردرد هایشان نشان می دهند .


چه چیز باعث آغاز سردرد می شود؟


سردرد اغلب براثر تغییر آب و هوا، نخوردن یکی از وعده های غذا، قرار گرفتن در معرض آفتاب، بدخوابی و مصرف بعضی مواد مانند مشروبات الکلی یا شکلات شروع می شود. حتی تغییرات هورمون ها هم در بدن خانم ها، در دوران قاعدگی و با کاهش هورمون استروژن می تواند از علل سردرد های مزمن باشد. این سردرد ها، چند روز قبل و یا در طی دوره عادت ماهیانه رخ می دهد.
هم چنین اگر مواد شیمیایی مغز نیز متعادل نباشد می تواند این سردرد های مزمن را ایجاد کند یکی از این مواد شیمیایی سروتونین است.


تحقیقات همچنین نشان داده است که عوامل استرس زا، به ویژه مشکلات روزمره، از شایعترین عوامل شروع کنندهٔ سردردهای میگرنی و تنشی است.اما بعضی بیمارانی که به سردردهای مزمن مبتلا هستند زمانی که تحت استرس زیاد نیستند، مورد حملهٔ میگرنی قرار میگیرند و بعضی در حالت استرس، دچار سردرد نمی شوند. به نظر میرسد که استرس یکی از عوامل ایجاد کننده سردرد باشد؛ اما طبیعت علل دیگر هنوز ناشناخته است.


منبع: http://doctorteb.ir

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۳ ب.ظ
  • leila992

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی